Healthcare Market Research - marketing w służbie zdrowia
Działalność marketingowa kojarzona jest na ogół z promowaniem dóbr i usług celem maksymalizacji sprzedaży i pozyskania możliwie największego zysku. Jak pokazują badania marketingowe, rola promocji podejmowanych działań odgrywa jednak niemniejszą, stale rosnącą, rolę także w obszarze rynku medycznego, mimo iż nadrzędnym celem jego podmiotów stanowi nie osiąganie zysku, a efektywna służba na rzecz pacjenta. Stąd wyłania się ważne spostrzeżenie, iż…
... rynek medyczny to nie tylko badania epidemiologiczne
Główne zadanie ww. Healthcare Marketingu stanowi wspieranie swoistej rynkowej sprzedaż usług medycznych - ponieważ zaś sprzedaż ta wymaga wspieranie odmiennego od stosowanego powszechnie w działalności promocyjnej typowej dla podmiotów ukierunkowanych na zysk, uznać można, że planowanie i realizacja działań marketingowych w jednostkach rynku medycznego nabiera szczególnego wymiaru i znaczenia.
Zwłaszcza że działania te niemniej skutecznie - tj. jak w przypadku jednostek każdego innego rynku - sprzyjać winny komunikacji z potencjalnymi nabywcami, informowaniu pacjentów (konsumentów) o świadczonych usługach oraz tworzenia korzystnego wizerunku placówki. Wśród kluczowych trendów prognozowanych na najbliższy czas w zakresie marketingu opieki zdrowotnej wylicza się w szczególności:
- poszukiwanie tożsamości placówki - budowanie korzystnego wizerunku marki,
- orientację na jakość świadczonych usług i satysfakcję pacjenta,
- realizacja badań rynku (Medicial Market Research i Pharma Market Research) celem kreowania optymalnych strategii działań promocyjnych.
Co istotne, tak jak umiejętnie zrealizowane badania marketingowe rynku (Market Research) wspierają biznesowe działania promocyjne tak badania rynku medycznego (Healthcare Market Research) pozwalają kształtować marketing podmiotów medycznych zaś badania rynku aptecznego (Pharmaceutical Market Research) - badania takie wpisują się nie tylko w ww. trendy, ale również pozwalają na realizację innych ujętych w nich kierunków działań.
Badania marketingowe w służbie zdrowia
Ponieważ orientacji marketingowej w służbie zdrowia upatruje się na ogół w nastawieniu działalności placówek na potrzeby pacjentów oraz usprawnieniu relacji personel medyczny/lekarz - pacjent, badania marketingowe na potrzeby podmiotów służby zdrowia ukierunkowane są zazwyczaj na:
- rozpoznanie kluczowej konkurencji placówki,
- określenie wizerunku danego podmiotu i jej produktów (pomagają w tym m.in. badania świadomości marek leków),
- zdefiniowanie potrzeb i satysfakcji pacjentów (przydatne są w tym zakresie m.in. badania opinii pacjentów czy badania leków, określające ich skuteczność czy atrakcyjność).
Jednocześnie warto mieć na uwadze, iż przy pozyskiwaniu danych w ww. zakresie nieoceniona okazuje się także szeroko pojęta statystyka medyczna - realizowane w jej toku analizy pozwalają zinterpretować materiał badawczy pozyskany w toku Healthcare Medical Research oraz wyciągnięcie wiarygodnych wniosków na temat znajomości i wartości marki, przepływu pacjentów do konkurencji czy segmentacja konsumentów (np. nabywców leków) pod kątem ich cech demograficzno-społecznych i psychograficznych, która pozwoli dostosować usługi do potrzeb konkretnej grupy docelowej.
(FAQ)
Kluczowe trendy w zakresie marketingu opieki zdrowotnej to poszukiwanie tożsamości placówki i budowanie korzystnego wizerunku marki, orientacja na jakość świadczonych usług i satysfakcję pacjenta, oraz realizacja badań rynku celem kreowania optymalnych strategii działań promocyjnych.
Przeprowadzenie badań marketingowych w służbie zdrowia pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb pacjentów, określenie wizerunku placówki i jej produktów, oraz zdefiniowanie kluczowej konkurencji. Dzięki temu możliwe jest skuteczne planowanie i realizacja działań marketingowych, które są skierowane na potrzeby pacjentów.
Przeprowadzenie badań rynku medycznego pozwala na lepsze zrozumienie rynku medycznego, identyfikację kluczowych trendów i potrzeb pacjentów, oraz tworzenie skutecznych strategii marketingowych. Dzięki temu możliwe jest skuteczne planowanie i realizacja działań marketingowych, które są skierowane na potrzeby pacjentów.